onsdag 20 augusti 2008

Moster till ½ kilo

24 veckor och 4 dagar han vägde inte mer än 516 gram. Min tvillingsyster fick barn igår - en liten son, Edvin, han skulle ju inte komma förrän i början på december. Jag tror ingen vet vad som händer nu. En massa frågor och inga svar. Kommer han att klara sig? Läkarna hade i alla fall sagt att han hade bra värden och han skrek när han kom (det är ett gott tecken). När blir läget mer stabilt för lilla Eddie? Jag vet ingenting, har inte pratat med min syster än, hon orkar inte prata. Förstår att hon måste vara helt slut och sen att inte veta vad som händer nu?

De hade sagt att de första dygnet var som mest kritiskt och dom tar det timme för timme. Jag vet bara det mamma berättar för mig. Jag kan inte prata med mina vänner eftersom jag och syster har många gemensamma kompisar och hon vill berätta det själv för dom. Men vem ska jag ventilera med? Har messat lite med systers sambo i alla fall för att veta hur dom har det och syster har fått komma upp till avdelningen igen idag. Undrar hur det går för dom nu.

Har försökt läsa en del om prematurbarn på nätet men så svårt att solla bland alla information. Hur stora är chanserna att han överlever? Vad kan han få för komplikationer? När kan man börja andas ut?

Vill så gärna träffa min syster och prata med henne, se hur hon har det, höra vad hon tänker på och sånt men det går inte. O så kan jag inte söka stöd hos vännerna heller då eftersom jag inte får berätta vad som hänt. Vad gör man?

Hoppas lilla knodden är stark och blir stabil snart. Jag hörde i alla fall att hans lungor var mer utvecklade än vad de vågat hoppas tro på men när kan man säga att det här kommer gå bra? Jag vet att man är jätteduktig i Sverige på prematurer och neonatalvård men hur mycket ska man våga hoppas och tro? Jag vet att jag tror att Eddie fixar det här!

Är glad att jag har min dalakulla som jag kan prata med, fråga, be om råd och ventilera.

Gud vad världen helt plötsligt kan förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar