onsdag 3 september 2008

Oemotståndligt god middag idag

Nu har jag äntligen gjort den där soppan igen :) Den är sååå fantastiskt god. Förut hade jag ju en blogg om vad jag åt för att ha koll på mina hemska matvanor och förbättra dom. Tänkte att jag ska göra det igen för nu har det gått utför ännu en gång med matvanorna. Här kommer det fantastiska receptet på soppan!



Krämig potatis- och purjolökssoppa (Källa: Arla)


Ingredienser (4 port.)


4 potatisar
2 purjolökar
1 tsk rosmarin och 2 tsk körvel
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vatten
5 dl mjölk
2 dl crème fraiche
1 dl finhackad persilja
salt och peppar


Gör så här:
Skala och skiva potatisen. Strimla purjolöken. Fräs purjolöken i smör i en kastrull. Tillsätt potatis, rosmarin, körvel, buljongtärningar och vatten. Låt soppan koka ca 15 min. Vispa eller mixa sönder grönsakerna. Häll i mjölken och hälften av crème fraichen. Låt soppan koka upp. Strö över persiljan och smaksätt med salt och peppar. Servera soppan med bröd, en klick crème fraiche.


Jag lovar er ni kommer bli positivt överraskade. Imorn ska jag till mor min och äta mat, jag som tänkte stuva potatis men men det får bli på fredag då :)


Nu ska det bli ordning igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar